Im Monitor werden in unregelmäßigen Abständen aktuelle Publikationen kurz vorgestellt, die für die Comicforschung relevant sein könnten. Die kurzen Ankündigungstexte dazu stammen von den jeweiligen Verlagsseiten.
Haben Sie Anregungen oder Hinweise auf Neuerscheinungen, die übersehen worden sind und hier erwähnt werden sollten? Das Team freut sich über eine Mail an redaktion@comicgesellschaft.de.
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Bildlaute & Laute Bilder
Zur ›Audiovisualität‹ von Bilderzählungen
Christian A. Bachmann (Hg.)
Bachmann Verlag
184 Seiten
ISBN: 978-3-941030-33-6
~€ 25,00
Juli 2014
Verlagsseite
Onomatopöien und Sprechblasen sind nur zwei der zahlreichen Mittel, die Comics und Bildergeschichten zur schriftlichen, bildlichen und bildschriftlichen Darstellung von Akustischem zur Verfügung stehen. Der vorliegende Band versammelt Aufsätze, die intermediale Strategien in den Werken von Carl Barks, Cathy Berberian, Lyonel Feininger, Hal Foster, Tatjana Hauptmann, Winsor McCay, Lothar Meggendorfer, Frank Miller, Alan Moore, Moritz von Schwind, Maurice Sendak und Chris Ware untersuchen. Mit Beiträgen von Christian Bachmann, Monika Schmitz-Evans, Christoph B. Schulz, Johannes von Müller, Lukas R.A. Wilde, Lars Banhold, Nina Heindl und Stephanie Heimgartner.
Comic Book Geographies
Jason Dittmer (Hg.)
Franz Steiner Verlag
227 Seiten
ISBN: 978-3-515-10269-8
~€ 44
Februar 2014
Verlagsseite
Comic Book Geographies is a volume that brings together scholars from the discipline of geography and the field of comics studies to consider the multiple ways in which space is both constitutive of, and produced through, comic books. Senior scholars contribute their thoughts alongside a range of fresh talent from both geography and comics studies, providing for a potent mix of perspectives. Together, these chapters attempt to reframe debates about comic books by highlighting their unique spatialities and the way that those spatialities are shot through by a range of relationships to time. Examples are drawn from a wide range of geographical contexts, from post-9/11 American superhero comics to the Franco-Belgian tradition and from comics intended for mass consumption to the spoken-word performances of Alan Moore. As a truly interdisciplinary engagement, with scholars coming from geography, literature, history, and beyond, Comic Book Geographies brings together perspectives on comic books that have too long been working in isolation.
Caesar, Attila & Co.:
Comics und die Antike
Filippo Carlà (Hg.)
Philipp von Zabern Verlag
Ca. 160 Seiten
ISBN: 978-3-8053-4757-0
~€ 24,95
Februar 2014
Verlagsseite
Ob Metauro oder Mosaik – die Antike ist in zahlreichen europäischen Comics verbreitet. Von den Graphic Novels über die didaktischen Comics, von längeren Serien über sporadische Erscheinungen des Altertums in etablierten Reihen bis hin zu kleineren satirischen Produktionen und den erotischen »schwarzen« Comics der 1970er Jahre wird hier exklusiv die gesamte Bandbreite präsentiert.
Dazu kommen Zeichner und Autoren selbst zu Wort: Wieso haben sie die Entscheidung getroffen, sich mit antiken Themen und Mustern zu befassen? Woher beziehen sie ihre Informationen – in erster Linie zur antiken Geschichte und Literatur, aber auch zum Alltagsleben und zu den Ikonographien, ihres Zeichens unabdingbare Elemente, um die Antike visuell repräsentieren zu können? Welche Bedeutung oder welchen, auch nur ästhetischen, Wert hat ihres Erachtens die Antike für die heutige Welt? Denn es geht nicht nur um die Comics, die einzeln vorgestellt und analysiert werden, sondern um ganze Traditionen!
Superheroes in Crisis
Adjusting to Social Change in the 1960s and 1970s
Jeffrey K. Johnson (Hg.)
RIT Press
142 Seiten
ISBN-13: 978-1-933360-80-5
~$ 29.95
März 2014
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As the founding fathers of the superhero comic books, Superman and Batman have defined a genre of American mythology from the mid-twentieth century to the present. The author describes how the Man of Steel and the Dark Knight dealt with their midlife crises brought on by the cultural and social changes of the 1960s and 1970s. Johnson describes how the superheroes problems and adaptations mirror much of American societal changes during that time. RIT Press is pleased to announce Superheroes in Crisis as the second book published in its Comics Studies Monograph Series. The series editor is Dr. Gary Hoppenstand, Professor of English at Michigan State University.
Komiks: Comic Art in Russia
José Alaniz
University Press of Mississippi
~288 Seiten
ISBN: 978-1-60473-366-2
~$ 55
März 2014
Verlagsseite
José Alaniz explores the problematic publication history of komiks–an art form much-maligned as „bourgeois“ mass diversion before, during, and after the collapse of the USSR–with an emphasis on the last twenty years. Using archival research, interviews with major artists and publishers, and close readings of several works, Komiks: Comic Art in Russia provides heretofore unavailable access to the country’s rich–but unknown–comics heritage. The study examines the dizzying experimental comics of the late Czarist and early revolutionary era, caricature from the satirical journal Krokodil, and the postwar series Petia Ryzhik (the „Russian Tintin„). Detailed case studies include the Perestroika-era KOM studio, the first devoted to comics in the Soviet Union; post-Soviet comics in contemporary art; autobiography and the work of Nikolai Maslov; and women’s comics by such artists as Lena Uzhinova, Namida, and Re-I. Alaniz examines such issues as anti-Americanism, censorship, the rise of consumerism, globalization (e.g., in Russian manga), the impact of the internet, and the hard-won establishment of a comics subculture in Russia.
It Happens at Comic-Con:
Ethnographic Essays on a Pop Culture Phenomenon
Ben Bolling/Matthew J. Smith (Hg.)
Mcfarland & Co Inc
206 Seiten
ISBN: 978-0-7864-7694-7
~£ 35
Februar 2014
Verlagsseite
This collection of 13 new essays employs ethnographic methods to investigate San Diego’s Comic-Con international, the largest annual celebration of the popular arts in North America. Working from a common grounding in fan studies, these individual explorations examine a range of cultural practices at an event drawing crowds of nearly 150,000 each summer. Investigations range from the practices of fans costuming themselves to the talk of corporate marketers. The collection seeks to expand fan studies in general and to explore more deeply into Comic-Con International than any publication before it.