Open Access-Publikation „Rhizcomics“

University  of Michigan Press und das Sweetland Center for Writing der Universität Michigan veröffentlichten Ende Februar eine interessante Open Access-Monographie, die vom Rhetoriker Jason Helms (Texas) verfasst wurde: „Rhizcomics: Rhetoric, Technology, and New Media Composition“ (ISBN 978-0-472-90069-5). Nicht unähnlich wie Nick Sousanis‘ Unflattening (2015) versucht sich auch Rhizcomics an einer „multimodalen Argumentation“ über Comics, die als originelles, „dezentriertes“ Werkzeug des Forschens und Nachdenkens betrachtet werden. Zugleich bringt Helms dies zu anderen Medien wie Animation in Zusammenhang.

Aus der Verlagsankündigung:
„Comics, Jason Helms argues, are post-critical, reflexive, and figural, in that they combine image/text and visual/verbal elements in ways that illuminate a third, nonsymbolic rhetoric more appropriate for digital and heterotopic spaces. Blurring the line between form and content, Rhizcomics: Comics, Rhetoric, and Technology in New Media Composition offers readers a unique opportunity to engage in a rhizomatic alt-scholarship, in which the medium is the message. Rhizcomics manifests this ambitious concept by bringing together a variety of disciplinary traditions, from familiar continental theorists to ancient, modern, and postmodern rhetoricians, to comics and contemporary composition theorists. Helms calls for a decentering of typical binaries to form a rhizomatic approach to visual and multimedia rhetorics and uses comics as the main exemplar for the type of decentered writing for which he advocates.“

Rhizcomics: Rhetoric, Technology, and New Media Composition ist komplett frei verfügbar.

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert