In der brandneuen Ausgabe der Zeitschrift Participations: Journal of Audience & Reception Studies ist eine Sektion enthalten, die wir besonders hervorheben möchten: Unter Herausgeberschaft der ComFor-Mitglieder_ Vanessa Ossa und Véronique Sina sowie Sophie G. Einwächter und Sven Stollfuß widmen sich in der Ausgabe Participations 17.2 (November 2020) insgesamt acht Artikel dem Thema „Fandom and Comics“. Die Beiträge gehen teilweise auf Vorträge und Diskussionen des Workshops „Comics/Fandom“ zurück, der 2019 an der Universität Köln stattfand und bei dem auch Matt Hills als Keynote Speaker dabei war. Ausgerichtet wurde der Workshop von den AGs für Comicforschung und für Partizipations- und Fanforschung der Gesellschaft für Medienwissenschaft.
Aus der Einleitung der Herausgeber_innen der Sektion:
„The articles in this Themed Section […] cover everything from the comic book industry-centric creation of the ‘good fan’ (Brinker), to new forms of collaboration between fans and the industry (Lamerichs), the playful reframing of comic book material by fans and academics (Andersen and Jensen), and industry-independent or even resistive fandoms (Hart; Hülsmann; and Thelen). The obvious, though still often neglected, interconnection of comics studies and fan studies as addressed in the following articles both provides us with an opportunity and presents us with the challenge of combining approaches from sociology, audience studies, industry and production studies, literary studies, and historical research. The methodologies used thus range from classical textual analysis and close readings to discourse analysis, qualitative interviews and participant observations.“
Übersicht der Beiträge, Themed Section „Fandom and Comics“:
- Einwächter, Sophie G., Vanessa Ossa, Véronique Sina & Sven Stollfuß: ‚On the intersection of fan studies and comics studies: Contextualization and introduction‘
- Hills, Matt: ‚Transmedia trajectories and „figures of the fan audience“ in Comics Studies and Fan Studies: Arrested development … or transmedial developments‘
- Andersen, Tem Frank & Thessa Jensen: ‚Tintin and the adventure of transformative and critical fandom‘
- Lamerichs, Nicolle: ‚Scrolling, swiping, selling: Understanding Webtoons and the data-driven participatory culture around comics‘
- Hart, Danielle: ‚“A War for a Better Tomorrow“: Ms. Marvel fanworks as protest art‘
- Brinker, Felix: ‚Reader mobilization and the courting of fannish consumption practices in 1970s Marvel superhero comic books‘
- Hülsmann, Katharina: ‚Navigating the spreadability of the Japanese fan comic: Protective practices in the Dōjinshi community‘
- Thelen, Timo: ‚Transnational comic tourism and fan capital: Japanese Attack on Titan fans traveling to Germany‘
→ Zur Gesamtübersicht der Ausgabe Participations 17.2 (November 2020).