Monitor 14: Neue Publikationen 2015

Im Monitor werden in unregelmäßigen Abständen aktuelle Publikationen aus den letzten 6 Monaten vorgestellt, die für die Comicforschung relevant sein könnten. Die kurzen Ankündigungstexte dazu stammen von den jeweiligen Verlagsseiten. Haben Sie Anregungen oder Hinweise auf Neuerscheinungen, die übersehen worden sind und hier erwähnt werden sollten? Das Team freut sich über eine Mail an redaktion@comicgesellschaft.de. -> Zu früheren Monitoren.

monitor14_Adoleszenz

Graphisches Erzählen von Adoleszenz
Deutschsprachige Autorencomics nach 2000

Felix Giesa
Peter Lang
405 Seiten
ISBN 978-3-631-66454-4
~€ 74.95
Mai 2015
Verlagsseite
Die vorliegende Studie befasst sich mit den sogenannten Adoleszenzcomics, eine in der deutschsprachigen Comiclandschaft neuartige Gattung. Seit Beginn des neuen Jahrtausends entwirft eine Generation junger deutschsprachiger ZeichnerInnen innovative Bild-Text-Narrative. Fast alle diese Arbeiten befassen sich mit dem Thema Adoleszenz und zeichnen sich durch avancierte visuelle Erzählstrukturen aus. Der Autor untersucht erstmals die historische Entwicklung des graphischen Erzählens von Adoleszenz. In grundlegenden Einzelanalysen unterzieht er außerdem bedeutende Vertreter dieser neuen Gattung einem close-reading. Dafür entwirft er ein bildnarratologisches Instrumentarium, mit welchem die erzählerischen Eigenheiten beschrieben und analysiert werden.

Die Kunst des Comic-Sammelns

Die Kunst des Comic-Sammelns

Alex Jakubowski, Sandra Mann (Hg.)
Edition Lammerhuber
280 Seiten
ISBN 978-3-901753-80-0
~€ 49.90
Juni 2015
Verlagsseite
Comicfans sammeln leidenschaftlich, aber gezeigt werden ihre Sammlungen selten oder nie. Jetzt geben 15 Sammler erstmals exklusiv Einblick in ihre Schätze und erzählen im Buch DIE KUNST DES COMIC-SAMMELNS von ihrer oft Jahrzehnte währenden Passion. Egal ob perfekt erhaltene Erstausgaben, limitierte Sonderdrucke und Originalzeichungen oder Widmungen, Figuren und Gemälde: Was die Comic-Sammler hier zeigen, sind Schätze einer oft unterschätzten Popkultur. Von Superhelden über Mangas, von Fix- und Foxi zu Mosaik, von frankobelgischen Klassikern zu experimentellen Graphic Novels, von seltenen Original-Superhelden-Titelbildern zu Ölgemälden von Carl Barks. Oft handeln die Geschichten der Sammler vom stundenlangen Anstehen bei einer Signierstunde oder auch vom Erfolg, nach jahrelanger Suche endlich die fehlende Heftnummer zu ergattern. Immer aber erzählen sie von leidenschaftlicher Begeisterung für die sogenannte neunte Kunst. Der Autor Alex Jakubowski – selbst ein begeisterter Comic-Sammler und Fan – weiß diese Leidenschaft in seinen Sammler-Porträts aufs treffendste zu transportieren, und Sandra Mann setzt die passionierten Sammler und ihr Universum mit künstlerischem Auge fotografisch ins rechte Licht.

Postcolonial Comics

Postcolonial Comics: Texts, Events, Identities

Binita Mehta, Pia Mukherji (Hg.)
Routledge
246 Seiten
ISBN 978-0-415-73813-2
~$ 140
Mai 2015
Verlagsseite
This collection examines new comic-book cultures, graphic writing, and bande dessinée texts as they relate to postcolonialism in contemporary Anglophone and Francophone settings. The individual chapters are framed within a larger enquiry that considers definitive aspects of the postcolonial condition in twenty-first-century (con)texts. The authors demonstrate that the fields of comic-book production and circulation in various regional histories introduce new postcolonial vocabularies, reconstitute conventional „image-functions“ in established social texts and political systems, and present competing narratives of resistance and rights. In this sense, postcolonial comic cultures are of particular significance in the context of a newly global and politically recomposed landscape.

The Comic Book Film Adaptation

The Comic Book Film Adaptation
Exploring Modern Hollywood’s Leading Genre

Liam Burke
University Press of Mississippi
352 Seiten
ISBN 978-1-628-46203-6
~$60.00
März 2015
Verlagsseite
n the summer of 2000 X-Men surpassed all box office expectations and ushered in an era of unprecedented production of comic book film adaptations. This trend, now in its second decade, has blossomed into Hollywood’s leading genre. From superheroes to Spartan warriors, The Comic Book Film Adaptation offers the first dedicated study to examine how comic books moved from the fringes of popular culture to the center of mainstream film production. Through in-depth analysis, industry interviews, and audience research, this book charts the cause-and-effect of this influential trend. Central to this vibrant trend is a comic aesthetic in which filmmakers utilize digital filmmaking technologies to engage with the language and conventions of comics like never before. The Comic Book Film Adaptation explores this unique moment in which cinema is stimulated, challenged, and enriched by the once-dismissed medium of comics.

Superheroes on World Screens

Superheroes on World Screens

Rayna Denison; Rachel Mizsei-Ward (Hg.)
University Press of Mississippi
192 Seiten
ISBN 978-162846-234-0
~$ 60
Juni 2015
Verlagsseite
This collection stands out as the first concentrated attempt to think through the meanings and significance of the superhero, not only as a product of culture in the United States, but as a series of local, transnational, and global exchanges in popular media. Through analysis of mainly film, television, and computer screens, contributors offer three challenges to the idea of the „American“ superhero: transnational reimagining of superhero culture, emerging local superheroes, and the use of local superheroes to undermine dominant political ideologies. The essays explore the shifting transnational meanings of Doctor Who, Thor, and the Phantom, as these characters are reimagined in world culture. Other chapters chart the rise of local superheroes from India, the Middle East, Thailand, and South Korea. These explorations demonstrate how far superheroes have traveled to inspire audiences worldwide.

On the Graphic Novel

On the Graphic Novel

Santiago García
University Press of Mississippi
375 Seiten
ISBN 978-162846-481-8
~$ 60,00
Juni 2015
Verlagsseite
A noted comics artist himself, Santiago García follows the history of the graphic novel from early nineteenth-century European sequential art, through the development of newspaper strips in the United States, to the development of the twentieth-century comic book and its subsequent crisis. He considers the aesthetic and entrepreneurial innovations that established the conditions for the rise of the graphic novel all over the world. García not only treats the formal components of the art, but also examines the cultural position of comics in various formats as a popular medium. Typically associated with children, often viewed as unedifying and even at times as a threat to moral character, comics art has come a long way. With such examples from around the world as Spain, France, Germany, and Japan, García illustrates how the graphic novel, with its increasingly global and aesthetically sophisticated profile, represents a new model for graphic narrative production that empowers authors and challenges longstanding social prejudices against comics and what they can achieve.

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