1. Frankfurt Symposium on Comics Studies:
“History in Comics – History of Comics”
As the title indicates, the contributions and discussions of the conference will focus on comics and graphic literature with a double perspective: One field of interest will consist of the historical topics and subjects, ranging from antiquity to contemporary history, that are depicted in works of sequential art from all over the world and attract the attention of a broad readership. Contributing considerably to an international archive of cultural memory, comics play an important role in academic research as both historical source material and as depictions and interpretations of historical events. This provides a fertile ground for interdisciplinary research that combines approaches from academic disciplines such as literature, art, media, and cultural studies and history in particular.
Another field of interest – closely linked to and in correspondence with the aspects mentioned above – consists of the historicisation of the phenomenon ‘comic’, its contemporary varieties and its readership(s) as well as the analysis of its international developments. Focusing on history and the historical in picture stories, it is adequate and relevant to ask about the lines of tradition of the medium and their preconditions: not least since the debates on new (or seemingly new) trends such as manga and graphic novel, seriality, media culture, the relation of comics and picture books, comics in traditional and modern media, etc. raise questions on the nature of graphic literature.
Campus Westend of the Goethe University,
I.G.-Farben-Building,
Norbert-Wollheim-Platz 1
Program of the Conference
Friday, September 4th, 2015
14:00 | Bernd Dolle-Weinkauff (Frankfurt M.)
Begrüßung und Einführung in das Tagungsthema |
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14:30 | Anne Magnussen (University of Southern Denmark, Odense) Comics as Historical Source Material: Questions, Concepts and Methods |
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15:15 | Stephan Packard (Freiburg)
Historical Time in Panel Spaces: Chronotopic Appropriations in Comics |
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16:00 | Pause | ||
16:15 | Dietrich Grünewald (Reiskirchen) Von der Illustration zur autonomen Bildfolge. Zur Entwicklungsgeschichte der Comics |
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17:00 | Christina Gundermann (Köln)
Zwischen Gattung und Typus: Geschichtscomics in der Geschichtswissenschaft |
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17:45 | Pause | ||
18:00 | Matthias Harbeck (Berlin)
Historische Stereotypenforschung am Comic |
Bettina Severin-Barboutie/ Mathieu Jestin (Paris):
„Krieg und Frieden“. Geschichtscomics über Krieg als Zugänge zu einer Erinnerungs- und Deutungsgeschichte des 20. und 21. Jhs |
Michael Fuchs (Graz)
“No, I will never apologize for the United States”: Uncle Sam and the History of the American Nation |
18:40 | Catherine Michel (Berlin):
Jüdische Geschichte(n) im Comic |
Frank Estelmann (Frankfurt M.)
Du weißt nichts, Jacques Tardi: Phantasmagorien des 1. Weltkriegs im französischen Gegenwartscomic |
Markus Oppolzer (Salzburg)
John Lewis’s March – Promoting Social Action through Comics |
19:20 | Christine Herrmann (Wien):
Ein Nationalmythos im Comic: der historische Roman „Der Löwe von Flandern“ in verschiedenen Comicadaptionen von 1949 bis 1994 |
Nina Mahrt (Koblenz)
Zur Herausbildung einer Ikonografie. Der Vietnamkrieg in Comics seit den 1960er-Jahren |
Daniela Elsner (Frankfurt M.)
Graphic novels in the EFL classroom – A contribution to the development of 21st century literacies |
20:00 | Ende |
Saturday, September 5th, 2015
09:00 | Antonio Lázaro-Reboll (Canterbury/UK):
Historicizing the emergence of comic art scholarship in Spain |
Carolin Führer (Dresden)
DDR-Erinnerungskulturen in aktuellen Comics und Graphic Novels |
Andreas Goltz (Mainz)
Mythos, Epos und Hochkultur vs. Geschichte, Technologie und Alltagskultur – das antike Griechenland und das antike Rom im Comic |
09:40 | Rik Spanjers (Amsterdam)
While Nobody’s Watching: Realism and Anti-war Representation in Shigeru Mizuki’s “Onwards Towards Our Noble Deaths” |
Christine Magosch (Leipzig)
Comics im Erinnerungsdiskurs DDR: Re-/De-/Konstruktion von Diskursdominanten und Deutungshoheiten. |
Sven Günther (Changchun/VR China)
Transnationalität als kulturelle Selbstvergewisserung und -kritik: Die Manga-Serie „Thermae Romae“ |
10:20 | Marco Pelliteri (Kobe/JP):
A brief history of manga in Europe |
Anja Lange (Kiew/Ukraine)
Der „Genau wie bei mir“-Effekt in Mawils „Kinderland“ |
Filippo Carlá (Exeter/UK)
Aufreizende Römerinnen: die römische Antike im italienischen erotischen Comic der 1960er und 1970er Jahre |
11:00 | Break | ||
11:20 | Open Forum | ||
11:20 | Rocio Aúz (Heidelberg): How sons of muslim immigrants became superheroes: comics and Cross-Cultural Dialogue | ||
11:40 | Michael Jakobs (Trier): Antike im Comic: Erzählstrukturen und Geschichtsbilder | ||
12:00 | Tillmann Courth (Köln): „Wie Hitler sich einmal grün ärgerte“ – Der II. Weltkrieg im US-Comicheft der 40er Jahre | ||
12:20 | Karin Bärnreuther (Bamberg): Tierphilosophische Fragestellungen in Comics der Gegenwart | ||
12:40 | Break | ||
14:00 | Jörn Ahrens (Giessen):
Graphisch-fiktionale Reterritorialisierung von Geschichte im Comic |
Lutz Hieber (Hannover)
Die Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien (BPjM) als kultureller Faktor |
Lukas Sarvari (Frankfurt M.)
Geschichtsbilder in den Comics von Kazuo Kamimura |
14:40 | Ole Frahm (Berlin): Keine Geschichte! Kulturkampf – in Comics |
Hartmut Becker (Hamburg)
Werbecomics der 1950er und 60er Jahre im deutschsprachigen Raum |
Christian Chappelow (Frankfurt M.)
Manga und die Gesichter des Faschismus: „Hitler-Darstellungen“ bei Tezuka Osamu und Mizuki Shigeru |
15:20 | Jens Meinrenken (Berlin)
Geschichte(n) des Comics. Nationalismen, Perspektiven und Dispute der Comicforschung; |
Ranthild Salzer (Wien)
Comics as counter-histories: the case of Joe Sacco |
Lisette Gebhardt (Frankfurt M.)
Zeitgeschichte, Zeitschichten und erzählte Nuklearität: Kobayashi Erikas “Kinder des Lichts”. |
16:00 | Break | ||
16:20 | Sylvia Kesper-Biermann (Köln)
Bildergeschichten gegen den Krieg. Comics und Friedensbewegungen in den 1970er und 1980er Jahren |
Sándor Trippo (Deberecen/HU)
Von üblen Zahnschmerzen und wüsten Träumen: Narrative Inszenierung des Erinnerns in der Graphic Novel „Treibsand“ |
Natalie Veith (Frankfurt M.)
Historical Visualisation Strategies in Neo-Victorian Comics |
17:00 | Matthias Bremgartner (Bern)
Comic-Geschichte(n) auf der Theaterbühne |
Ralf Palandt (München)
Biographische Anne-Frank-Comic im Fokus |
Hans-Joachim Backe (Kopenhagen)
„The League of Extraordinary Gentlemen“ as (literary) history |
17:40 | Felix Giesa (Köln)
Die historische Entwicklung der Darstellung von Adoleszenz in den Comics. Von der erwachsenen Außensicht zur adoleszenten Innensicht |
Heike Elisabeth Jüngst (Würzburg)
Biografie als Geschichte: Marie Curie-Manga |
Christina Koch (Marburg)
Histories of Bodies in Graphic Illness Memoirs |
18:20 | Break | ||
19:30 | Lecture and discussion with Barbara Yelin (München) Works (selected): „Gift“. Graphic Novel, 2010; „Riekes Notizen“. Comic strip, 2013; „Irmina“. Graphic Novel, 2014u.a.Moderation: Bernd Dolle-Weinkauff (Frankfurt M.) |
Sunday, September 6th, 2015
09:30 | Hanspeter Reiter (Köln)
Geschichts-Comics: Wie und wo finden sie ihre Leser in Deutschland? |
Michael F. Scholz (Visby/Schweden)
Comics und die Verteidigung schwedischer Neutralität 1942/43 |
10:10 | Martin Frenzel (Darmstadt)
Geschichtsbilder von unten in der frankobelgischen Bande Dessinée: Von Hergés „Tintin“ über François Bourgeons „Reisende im Wind“ bis Jacques Tardis „Aufschrei des Volkes“ |
Lehel Sata (Pécs/HU)
Tendenzen im ungarischen Comic nach der Jahrtausendwende: Themen, Gestaltungstechniken, Wirkung |
10.50 | Pause | |
11:00 | Janwillem Dubil (Thumby)
Duale Strategien der Historisierung in Spirou & Fantasio: „Le groom vert-de-gris |
Nicolas Schillinger (Berlin)
Geschichte und Comic in China nach 1949 |
11:40 | Maximilian Görmar (Leipzig)
Die Säule des Kommissos – De- und Rekonstruktion von Geschichte in der Comiczeitschrift „Mosaik“ von Hannes Hegen |
Kerstin Borchardt/Tanja Zimmermann (Leipzig):
Revolutionen des Mythos – Mythen der Revolution: Transformationsprozesse zwischen Mythos und Geschichte – Marvels „Mighty Thor“ und Anderssons/Sjunnessons „Bosnian Flat Dog“ |
12:20 | Alexander Press (Bremen)
Zur narrativen Verwendung kunsthistorischer Vor-Bilder |
Andreas Heimann (Wiesbaden):
Ente der Geschichte. Zur narrativen Bedeutung von geschichtlichen Ereignissen in Don Rosas “The Life and Times of Scrooge McDuck” |
13:00 | Ending of the conference |
Registration mandatory,
please use the form attached and send it to
comictagung@rz.uni-frankfurt.de, subject: „history in Comics”